Ontstaan van de route
Oorsprong van de Groene Valleien fietsroute
Oorspronkelijke auteurs Robertien en Wouter Bazen.
De eerste druk van de Groene Valleien fietsroute kwam uit in 2003 bij uitgeverij Pirola en, destijds, Fietskaart Informatie Stichting (FIS). De route liep van Boulogne-sur-Mer tot de Moezel bij Wormeldange. Tevens was er een verbindingsroute van Maastricht tot Etalle aan de hoofdroute.
In deze uitgave werden enkele suggesties gedaan om Boulogne-sur-Mer te bereiken via de LF1, de Noordzee-fietsroute. Tevens werden ander mogelijkheden aangegeven om door te fietsen via de Moezel tot Koblenz met aansluiting op de Lahnroute, een doorsteek door het Kurhessische Bergland en de Weserroute tot Bremerhaven.
De tweede druk werd gepubliceerd in 2010 eveneens bij Pirola en de FIS. De auteurs hadden de LF1 opgenomen in het boekje. Het laatste stuk van de LF1 (le Wast tot Boulogne-sur-Mer) was tevens het begin van de Groene Valleien fietsroute. De hoofdroute werd doorgetrokken tot Trier en vandaar, via de Kyll Radweg, de Urft Radweg en de Rurufer Radweg tot Roermond. Verder werd in deze uitgave een Schelde aanlooproute opgenomen welke van de hoofdroute bij Wasnes-au-Bac tot Bossuit aan de Vlaanderen-fietsroute verbond. Deze laatste gaf ook aansluiting op de LF30 de Schelde-Delta fietsroute. Eveneens werd een fietsroute opgenomen die van de Vlaanderen-fietsroute bij Hoegaarden via Namen, Dinant en Mariembourg bij Seloignes op de hoofdroute aansloot. De verbindingsroute Maastricht-Etalle bleef gehandhaafd. Door deze toevoegingen werd het mogelijk om op meerdere plekken vanuit Nederland de hoofdroute te bereiken, of juist eerder richting Nederland terug te fietsen. Kortere rondjes vanuit Nederland werden hierdoor mogelijk.
De derde druk uit 2014 is uitgeven door Pirola en Europafietsers, voorheen FIS. Er werd een verbinding gelegd tussen Huy en Namen aan de Maas. De route naar Hoegaarden werd niet meer opgenomen in de uitgave. Wel werd er een verbinding tussen Signy-l’Abbaye en Charleville-Mézières toegevoegd. Het traject vanaf Hermeton-sur-Meuse werd doorgetrokken tot Doulcon/Dun-sur-Meuse. Verder werden kleine wijzigingen in de route aangebracht i.v.m. drukte op de wegen of daar waar betere bewegwijzering was.
De vierde druk uit 2016 kent geen grote wijzigingen ten opzichte van de derde druk.